Δευτέρα 3 Σεπτεμβρίου 2018

Άννα Μάρκου: «Ποιοτική παιδεία η οποία προσφέρει ήθος και αγωγή, όχι απλά γνώσεις»

Διαβάστε την ενδιαφέρουσα συνέντευξη που μας παραχώρησε

Κυρία Μάρκου είναι μεγάλη μας χαρά που σας φιλοξενούμε στη σελίδα μας.

Η χαρά είναι όλη δική μου. Σας ευχαριστώ για την πρόσκληση.

Συνδυάζετε το ρόλο της εκπαιδευτικού, της ιδιοκτήτριας Κέντρου Ξένων Γλωσσών και της μητέρας & συζύγου. Ταυτόχρονα υπηρετείτε στο διοικητικό συμβούλιο του Συλλόγου Ιδιοκτητών Κέντρων Ξένων Γλωσσών PALSO Βορείου Ελλάδος. Θα θέλαμε να μας πείτε πώς οι ρόλοι αυτοί αλληλεπιδρούν.

Για όλες εμάς τις εργαζόμενες μητέρες η πραγματικότητα είναι πολύ απαιτητική. Ο ελεύθερος χρόνος είναι ελάχιστος ενώ οι υποχρεώσεις μας απέναντι στις οικογένειές μας αλλά και στους ανθρώπους με τους οποίους συνεργαζόμαστε αυξάνονται διαρκώς. Πιστεύω, ωστόσο, ότι ο ρόλος μου ως εκπαιδευτικού με βοηθά να κατανοήσω καλύτερα τα δικά μου παιδιά, ενώ μέσα από το δική μου σχέση με τα παιδιά μου και μέσα από την επικοινωνία μου μαζί τους, καταλαβαίνω καλύτερα τους μαθητές μου. Πιστεύω ότι είναι σημαντικό στη σημερινή εποχή να δείχνουμε στα παιδιά μας ότι δεν υπάρχει δυνατότητα να ‘’βολευτούμε’’ για μια ζωή. Είτε ως ιδιοκτήτρια σχολείου ξένης γλώσσας, είτε ως εκπαιδευτικός, είτε ως μέλος του διοικητικού συμβουλίου του PALSO αγωνίζομαι για το ίδιο βασικό αγαθό: ποιοτική παιδεία η οποία προσφέρει ήθος και αγωγή, όχι απλά γνώσεις.

Η συζήτηση για τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν στην εκπαίδευση έρχεται και ξανάρχεται αλλά δε βλέπουμε αλλαγές. Ποια είναι η δική σας γνώμη πάνω στο θέμα αυτό;

Η εκπαίδευση είναι κομμάτι της κοινωνίας και μάλιστα ένα κομμάτι της το οποίο προσπαθεί να προβλέψει τι ανάγκες θα έχουμε στο μέλλον ώστε να τις καλύψει. Ο Sir Ken Robinson στη γνωστή ομιλία TED με τίτλο Changing Education Paradigms ήταν ίσως ο πρώτος που παρατήρησε ότι η κοινωνία, η οικονομία, η εργασία και οι ανάγκες τους αλλάζουν τόσο γρήγορα, ώστε πλέον η εκπαίδευση δεν προλαβαίνει να καταγράψει τις ανάγκες αυτές και να εκπαιδεύσει ανάλογα τους νέους. Στην Ελλάδα έχουμε το επιπρόσθετο πρόβλημα της λατρείας της αποστήθισης. Σε μια εποχή που τα εκπαιδευτικά συστήματα των περισσότερων χωρών βασίζονται πάνω στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα και της κριτικής σκέψης, εμείς ακόμα θεωρούμε καλό μαθητή, τον παπαγάλο! Αναφέρατε ότι το ζήτημα των αλλαγών στην εκπαίδευση έρχεται και ξανάρχεται, ωστόσο όποτε έρχεται στο προσκήνιο συζητάμε για αλλαγές σε εξετάσεις, όχι για ουσιώδεις αλλαγές στον τρόπο που γίνεται το μάθημα.

Τι είδους κατευθύνσεις δίνετε εσείς στους συνεργάτες σας που δουλεύουν στο δικό σας Κέντρο Ξένων Γλωσσών;

Με τους συνεργάτες μου έχουμε κοινή κατανόηση των στοιχείων εκείνων που βοηθούν τη διδασκαλία να μεταφραστεί σε μάθηση. Για παράδειγμα, επιμένουμε να ψάχνουμε για καινούριες ιδέες οι οποίες θα κάνουν το μάθημά μας πιο βιωματικό, είτε πρόκειται για διδασκαλία γραμματικής, λεξιλογίου ή για την ανάπτυξη δεξιοτήτων. Για μας το πιο σημαντικό κομμάτι της διδασκαλίας είναι το μάθημα να αγγίξει τους μαθητές. Ως εκπαιδευτικοί δε θέλουμε μαθητές που ακούνε παθητικά, αλλά ενεργούς δράστες, οι οποίοι χρησιμοποιούν στην πράξη τα όσα έχουν μάθει ώστε να αποκτήσουν περισσότερες γνώσεις. Στο γλωσσικό μάθημα τέτοιες συνδέσεις είναι απαραίτητες. Επιπρόσθετα, μας ενδιαφέρει το ποιοτικό ξενόγλωσσο βιβλίο που θα δώσει τροφή για σκέψη αλλά θα δημιουργήσει ταυτόχρονα και το περιβάλλον ώστε να χρησιμοποιηθεί ενεργά η γνώση. Τέλος, μας νοιάζει το ίδιο το παιδί, και εννοώ το κάθε παιδί. Μια τάξη αποτελείται από διαφορετικούς μαθητές, με διαφορετικές ανάγκες και άρα διαφορετικές απαιτήσεις από τον εκπαιδευτικό. Γι’ αυτό το λόγο, δίνουμε μεγάλη σημασία στο σχεδιασμό του μαθήματός μας, στην επαφή με τους μαθητές και τις οικογένειές τους αλλά και στη δική μας διαρκή επαγγελματική επιμόρφωση.

Μπορεί να μπει τιμή σε ένα τέτοιου είδους αγαθό;

Δύσκολο! Τόσο δύσκολο όσο το να βάζει κανείς τιμή σε αφηρημένες έννοιες όπως ‘’ποιότητα’’, τις οποίες ο καθένας ερμηνεύει όπως θέλει. Τα τελευταία χρόνια θέλουμε αντικρουόμενα πράγματα. Θέλουμε και ποιότητα και αποκλειστικότητα αλλά και πολύ χαμηλές τιμές. Αυτό, φυσικά, δεν μπορεί να συμβεί. Ταυτόχρονα, ξέρουμε πόσο δύσκολο είναι για τη μέση ελληνική οικογένεια να τα φέρει βόλτα και να προσφέρει στα παιδιά της καλή εκπαίδευση. Για το λόγο αυτό, το σχολείο μας προσφέρει ένα πρόγραμμα σπουδών που διακρίνεται για το περιεχόμενό του και την καλή αναλογία τιμής-ωρών διδασκαλίας.

Μιλήσατε πριν για εξετάσεις και μου φάνηκε ότι είχατε, ας μου επιτραπεί η έκφραση, έναν αφοριστικό τόνο. Το δικό σας Κέντρο Ξένων Γλωσσών δε συμμετέχει σε εξετάσεις Πιστοποιητικών Γλωσσομάθειας;

Φυσικά και συμμετέχουμε καθώς είναι κομμάτι της δουλειάς μας. Ωστόσο, οι εξετάσεις δεν είναι το κέντρο της δράσης μας. Για μένα ως εκπαιδευτικό, η υποχρέωσή μου, και αυτή των συνεργατών μου, είναι να διδάξουμε γλώσσα και πολιτισμό. Επίσης, δουλειά μας είναι να δημιουργήσουμε μαθητές που θα μπορέσουν να συνεχίσουν να μαθαίνουν.

Συγχωρείστε μου μια διακοπή. Πολλά έχουν ακουστεί για τις εξετάσεις των πιστοποιητικών γλωσσομάθειας. Πολλοί λένε ότι δεν έχουν καμία αξία στο εξωτερικό ενώ άλλοι αναφέρουν ότι σε κάποιες εξετάσεις περνάνε όλοι. Ποια είναι η δική σας γνώμη;

Οι Φορείς που διενεργούν εξετάσεις Πιστοποιητικών Γλωσσομάθειας που είναι αναγνωρισμένοι από το Υπουργείο Παιδείας είναι γνωστοί σε όλους τους επαγγελματίες του κλάδου μας. Με βάση και γνώμονα αυτό το κριτήριο κινούνται οι ιδιοκτήτες κέντρων ξένων γλωσσών. Η στρατηγική του δικού μας σχολείου είναι να προτιμάμε τους αναγνωρισμένους εξεταστικούς φορείς και μέσα στην προσπάθειά αυτή να στηρίζουμε και τις εξετάσεις που διοργανώνει ο Σύλλογος Ιδιοκτητών Κέντρων Ξένων Γλωσσών, PALSO. Όσον αφορά την αξία και την αναγνώριση των τίτλων στο εξωτερικό, στο δικό μας σχολείο προσφέρουμε πλήρη ενημέρωση στους μαθητές μας και στους γονείς τους πριν επιλέξουν εξεταστικό φορέα, ώστε η απόφαση να λαμβάνεται από κοινού. Έχουμε απόλυτη εμπιστοσύνη στο ακαδημαϊκό μας έργο, οπότε γνωρίζουμε ότι όποιες εξετάσεις και να προτιμήσουν, οι μαθητές μας θα τα καταφέρουν θαυμάσια.

Μιλήσατε πριν για τη σχέση σας με τις οικογένειες των μαθητών σας και ήθελα να σας ρωτήσω για έναν καινούριο θεσμό που ξεκινήσατε πέρσι, τη Σχολή Γονέων του Σχολείου σας. Ποια η αφορμή και ποιοι είναι οι στόχοι της;

Xρόνια τώρα ήθελα να ξεκινήσω μία Σχολή Γονέων η οποία να δίνει σε όλους εμάς, εκπαιδευτικούς και γονείς τη δυνατότητα από τη μια να δούμε πώς μπορούμε να διαχειριστούμε τις απαιτήσεις του ρόλους μας και από την άλλη να εκφράσουμε και τη δική μας πλευρά, να αυτοσαρκαστούμε, να ακούσουμε ο ένας τον άλλον και να παρηγορηθούμε αλλά και να δώσουμε λύσεις και απαντήσεις. Το σχέδιο αυτό έγινε πραγματικότητα πέρσι, με τον πρώτο κύκλο πέντε συναντήσεων στον οποίο συζητήσαμε μαζί με την εκπαιδευτική μας σύμβουλο, κα Μαρία Σαχπαζιάν, θέματα που σχετίζονται με την επίδοση, τη μελέτη στο σπίτι, τον ελεύθερο χρόνο, και την εφηβεία. Η Σχολή Γονέων αγκαλιάστηκε θερμά από τους γονείς τους σχολείου μας. Επομένως δε θα μπορούσαμε παρά να προχωρήσουμε στο δεύτερο κύκλο τη νέα σχολική χρονιά.

Γίνεται συχνά συζήτηση για το πότε είναι καλό να αρχίζουν τα παιδιά την εκμάθηση της ξένης γλώσσας. Η δική σας γνώμη και συμβουλή προς τους γονείς, ποια είναι;

Όσο πιο μικρό ξεκινά το παιδί, τόσο πιο γρήγορα αντιλαμβάνεται τους καινούριους ήχους, δημιουργεί σωστά τις καινούριες τους αρθρωτικές συνήθειες και άρα έχει καλύτερη προφορά. Το ξεκίνημα νωρίς σημαίνει ότι έχουμε χρόνο να βουτήξουμε στη γλώσσα μέσα από ιστορίες, παιχνίδια και τραγούδια. Έτσι ο κάθε μαθητής ξεχωριστά έχει το χρόνο που του χρειάζεται ώστε να κάνει τη γλώσσα κτήμα του.

Άρα τι θα πρέπει να κάνουν οι γονείς;

Θα πρέπει να συμβουλευτούν τα Κέντρα Ξένων Γλωσσών της περιοχής τους και να δουν κατά πόσο τα σχολεία αυτά διαθέτουν ένα κατάλληλο πρόγραμμα για τη διδασκαλία μικρών μαθητών. Περισσότερο από κάθε τι, αυτό που μετράει στην περίπτωση είναι το κατάλληλο εκπαιδευτικό πρόγραμμα και οι σωστή στοχοθεσία. Δεν ξεκινάμε νωρίς, ώστε να πάρουμε πτυχίο νωρίτερα, αλλά ώστε να έχουμε το χρόνο να βάλουμε σωστές βάσεις.


Φέτος το καλοκαίρι οι μαθητές σας και εσείς συμμετείχατε στην εκπαιδευτική εκδρομή του PALSO στην Αγγλία. Πώς πιστεύετε ότι η εμπειρία αυτή ωφέλησε τους μαθητές σας;

Ήταν μεγάλη χαρά και τιμή για μένα να συμμετέχω στο ταξίδι αυτό συνοδεύοντας Έλληνες μαθητές μαζί με την πρόεδρο του PALSO, κα Βαρβάρα Καρακίτσου. Το πρώτο κέρδος για τα παιδιά μας ήταν ότι για πρώτη φορά φοίτησαν σε ένα διεθνές σχολείο, όπου γνώρισαν παιδιά από τη Ρωσία και το Μεξικό ενώ είχαν την ευκαιρία να παρουσιάσουν τη χώρα τους με μέσο τα αγγλικά. Να σας πω μόνο ότι μετά την τελετή αποφοίτησής τους δίδαξαν Καλαματιανό και Συρτάκι σε όλους τους μαθητές του σχολείου! Εκτός από τα μαθήματα που έκαναν εκεί, θεωρώ ότι απέκτησαν μεγάλη πείρα και αυτοπεποίθηση στη χρήση της γλώσσας σε διαφορετικά περιβάλλοντα. Οι μαθητές μας έφυγαν από την Αγγλία με τις καλύτερες αναμνήσεις, έχοντας φτιάξει καινούριες φιλίες και με την αίσθηση ότι τα αγγλικά δεν είναι απλά μάθημα, αλλά ένα εργαλείο που μπορούν να αξιοποιήσουν στην πράξη.

Κυρία Μάρκου σας ευχαριστούμε για το χρόνο σας και ευχόμαστε καλή επιτυχία και στη φετινή σχολική χρονιά.