Δευτέρα 21 Απριλίου 2014

Επτά αλήθειες κι ένα ανέκδοτο για την 21η Απριλίου

 Επτά αλήθειες κι ένα ανέκδοτο για την 21η Απριλίου


Το πραξικόπημα της 21ης Απριλίου 1967 δεν συνέβη ως κεραυνός εν αιθρία. Επί δύο σχεδόν χρόνια νωρίτερα, η Ελλάδα βρισκόταν σε βαθιά κρίση. Η σύγκρουση του Γεωργίου Παπανδρέου με τα Ανάκτορα το καλοκαίρι του 1965 είχε οδηγήσει στην αποχώρηση δεκάδων βουλευτών από την Ένωση Κέντρου, η οποία είχε κερδίσει τις εκλογές του 1964 με 53%, και στο σχηματισμό κυβερνήσεων «αποστασίας». Η αίσθηση πως οι βουλευτές εξαγοράζονταν από μυστικές υπηρεσίες ή και από επιχειρηματικά συμφέροντα και ότι ήταν γενικά διεφθαρμένοι στο έπακρον είχε καταβαραθρώσει την υπόληψη του πολιτικού κόσμου. Πέραν της αντιμετώπισης του κομμουνιστικού κινδύνου (ο οποίος σίγουρα δεν υπήρχε), οι πραξικοπηματίες ισχυρίζονταν πως τερμάτισαν την κυριαρχία των «φαύλων». 

Το ενδεχόμενο στρατιωτικής επέμβασης κάθε άλλο παρά αποκλειόταν από τους γνωρίζοντες πρόσωπα και πράγματα. Ο σπουδαίος ηγέτης της Αριστεράς Ηλίας Ηλιού είχε κατονομάσει σε ανύποπτο χρόνο τον μετέπειτα δικτάτορα: «Και ποιος μας λέει ότι κάποιος Γεώργιος Παπαδόπουλος δεν θα μας δέσει όλους ένα χάραμα;» είχε αναρωτηθεί από το βήμα της Βουλής ενώ συζητούνταν η συνομωτική δράση του αντισυνταγματάρχη ακόμα τότε, που οι συνάδελφοί του τον αποκαλούσαν «Νάσερ». Ο εκδότης της ακροδεξιάς εφημερίδας «Ελεύθερος Κόσμος» Σάββας Κωνσταντόπουλος είχε δώσει το 1966 τέσσερις ομιλίες στο Χίλτον με γενικό τίτλο «Ο Φόβος της Δικτατορίας»: «Δεν μπορούμε να πούμε ότι κάθε δικτατορία είναι κακή. Υπάρχουν και δικτατορίες ωφέλιμες…» κατέληγε. 

Τα πολιτικά κόμματα είχαν -υποτίθεται- προετοιμασθεί και προετοίμαζαν και τον λαό πώς να αντιδράσει σε περίπτωση πραξικοπήματος. «Γενική απεργία, συγκέντρωσεις στις πλατείες, άμεση πορεία των αγροτών προς τις πόλεις» περιελάμβανε το σχέδιο του Ανδρέα Παπανδρέου. Κι όμως , η Χούντα επιβλήθηκε σχεδόν αναίμακτα. Η πολιτική ηγεσία –και ο ίδιος ο πρωθυπουργός Παναγιώτης Κανελλόπουλος- συνελήφθη με τις πυζάμες. Ο εικοσιεπτάχρονος βασιλιάς Κωνσταντίνος όρκισε την πρώτη χουντική κυβέρνηση και ας μην ήταν διόλου του γούστου του εκείνοι οι άξεστοι καραβανάδες. (Ο ίδιος, λένε, προετοίμαζε δικτατορία στρατηγών.) Χρόνια αργότερα ισχυρίστηκε ότι στην αναμνηστική φωτογραφία πόζαρε βλοσυρός προκειμένου να δώσει ένα σήμα στον λαό του… «Εάν είχαμε συναντήσει δυναμική αντίδραση, σε δύο ώρες μέσα θα είχαμε πέσει» ομολόγησε σχετικά πρόσφατα ο αιωνόβιος πλέον αρχιπραξικοπηματίας Στυλιανός Παττακός. 

Η μόρφωση και η συγκρότηση εκείνων που στελέχωσαν την Χούντα δικαίωνε απολύτως τη ρήση ενός παλαιότερου δικτάτορα, του Γεωργίου Κονδύλη, πως «την Ελλάδα μπορεί να την κυβερνήσει κι ένας ημιαγράμματος δεκανέας». Ο πρωθυπουργός-αντιβασιλέας-πρόεδρος της «δημοκρατίας» Γεώργιος Παπαδόπουλος είχε λόγο παραληρηματικό, διανθιζόμενο από απίθανες ελληνικούρες. Παρομοίαζε τη χώρα με ασθενή που βρίσκεται στο χειρουργείο ή που τού έχουν βάλει γύψο και τον εαυτό του με αυστηρό πλην αποτελεσματικό γιατρό. Ο Παττακός γυρνούσε την επικράτεια με ένα μυστρί στο χέρι και εγκαινίαζε δημόσια έργα ή ηρώα πεσόντων – όταν δεν κυκλοφορούσε «ιγκόγκνιτο» στους δρόμους της Αθήνας για να εντοπίσει και να επιπλήξει τους καπνιστές που πέταγαν τις γόπες χάμω. «Όραμα» της Χούντας ήταν το Τάμα. Η ανέγερση μιας πελώριας εκκλησίας στα Τουρκοβούνια, την οποίαν είχε -υποτίθεται- τάξει στον Χριστό ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης. 

Η Χούντα είχε -παρ’όλ’αυτά- αν όχι την αποδοχή, τουλάχιστον την ανοχή της πλειονότητας των Ελλήνων. Όσοι εξορίστηκαν ή φυλακίστηκαν για την αντιστασιακή τους δράση δεν υπερέβαιναν τις λίγες χιλιάδες. Η απόπειρα τυρανννοκτονίας από τον Αλέκο Παναγούλη, το κίνημα του Ναυτικού, ακόμα και το Πολυτεχνείο, στάθηκαν πράξεις αποσπασματικές, σπασμοί δίχως διάρκεια και συνέχεια, και χρησιμοποιήθηκαν εκ των υστέρων για να σώσουν την τιμή ενός ολόκληρου λαού. Στην αυγή της δεκαετίας του 1970, στην Ελλάδα επικρατούσε «ησυχία, τάξις και ασφάλεια». Η πορεία του Παναθηναϊκού προς το Γουέμπλεϋ παρουσιαζόταν σαν εθνικός θρίαμβος.


Στις γιορτές της «Πολεμικής Αρετής» στο Καλλιμάρμαρο Στάδιο, ο Μπιθικώτσης τραγουδούσε τον Ύμνο της 21ης Απριλίου πλαισιωμένος από την αφρόκρεμα του καλλιτεχνικού κόσμου, της Σοφίας Βέμπο μη εξαιρουμένης. Το καθεστώς επαιρόταν πως είχε χαρίσει τα δάνεια των αγροτών και των ταξιτζήδων και ότι είχε πραγματοποιήσει διπλωματικά ανοίγματα στην Κίνα και στην υποσαχάρια Αφρική. Οι πολίτες αντιδρούσαν ψιθυρίζοντας ανέκδοτα κεκλεισμένων των θυρών. «Φοβάμαι τους ανθρώπους που εφτά χρόνια έκαναν πως δεν είχαν πάρει χαμπάρι και μία ωραία πρωία, μεσούντος κάποιου Ιουλίου, βγήκαν στις πλατείες με σημαιάκια κραυγάζοντας “δώστε τη χούντα στο λαό”…» όπως πικρά το έθεσε ο Μανόλης Αναγνωστάκης. 

Δεν υπάρχει αμφιβολία πως το μέγιστο έγκλημα της Χούντας ήταν η προδοσία στην Κύπρο, που οδήγησε στην εισβολή των Τούρκων και στην ντε φάκτο μέχρι στιγμής - σαράντα χρόνια αργότερα- διχοτόμηση της νήσου. Δείγμα των προθέσεων του είχε δώσει το καθεστώς της 21ης Απριλίου από το 1968 κιόλας, όταν απέσυρε από την Κύπρο την ελληνική μεραρχία που είχε εγκαταστήσει ο Γεώργιος Παπανδρέου. 

Το δεύτερο μεγαλύτερο έγκλημα –κατά τη γνώμη μου- υπήρξε η επέλαση της φτήνιας, της κακογουστιάς, της πομπώδους ασημαντότητας και ασημαντολογίας που συνεχίστηκε –φευ- εντεινόμενη κατά την Μεταπολίτευση. Οι συνταγματάρχες «με το μακρύ νύχι στο δάχτυλο και στο μυαλό», που έλεγε και ο Κώστας Ταχτσής, ευλόγησαν την αρχιτεκτονική καταστροφή των πόλεων, τον τουρισμό των “rooms to let” και των καμακιών, το ελαφρολαϊκό σε όλες του τις εκφάνσεις, την αντίληψη πως η ζωή είναι μια ιδιωτική υπόθεση που συνοψίζεται στο «ό,τι φάμε, ό,τι πιούμε κι όπως επιδειχθούμε». 

Μπορεί η Χρυσή Αυγή να αποτελεί το πολιτικό βρυκολάκιασμα της Χούντας. Σε αισθητικό ωστόσο και ιδεολογικό επίπεδο η κληρονομιά της περιλαμβάνει ποικίλες και «υπεράνω υποψίας» εκδηλώσεις του βίου μας: Από τα πρωινάδικα και τα τηλεοπτικά ρηάλιτι έως τις «λαοσυνάξεις» του μακαριστού Χριστόδουλου για την αναγραφή του θρησκεύματος στις ταυτότητες και το «να καεί το μπουρδέλο η Βουλή» των «αγανακτισμένων» πολιτών… «Εάν δεν είχε γίνει» θα μου πείτε «η Χούντα, δεν θα είχαμε Big Brother;» «Ίσως» απαντάω «η αντίδραση των Ελλήνων στο κιτς να ήταν κάπως ισχυρότερη…» 

Και ένα ανεξακρίβωτο περιστατικό: Το μεσημεράκι της 21ης Απριλίου, ενώ το πραξικόπημα φαίνεται να έχει επικρατήσει, ο Στυλιανός Παττακός επιστρέφει στο σπίτι του και ανακοινώνει γεμάτος υπερηφάνεια στη γυναίκα και στην πεθερά του τα σπουδαία νέα. «Κάναμε Επανάστασι!» τους λέει. «Εντός ολίγου ορκίζομαι υπουργός! Σιδερώστε μου τη μεγάλη μου στολή!» «Τι επανάσταση και κουλουβάχατα;» γίνεται έξαλλη η πεθερά. «Εμάς μας ρώτησες; Σαν τα μούτρα σου θα τα κάνεις, αχαίρευτε! Στη φυλακή θα καταλήξεις στο τέλος κι εμείς, οι αθώες γυναίκες, θα τρέχουμε και δεν θα φτάνουμε!» Βρίζοντας μέσα από τα δόντια του, ο Παττακός σιδέρωσε μόνος του τη στολή του. 

Χ.Α.ΧΩΜΕΝΙΔΗΣ, 21/04/2014 
Πηγή: www.lifo.gr

10 σχόλια:

  1. ΑΥΤΕΣ ΗΤΑΝ ΟΙ ΑΛΗΘΕΙΕΣ?ΠΟΥ ΝΑ ΕΛΕΓΕΣ ΚΑΙ ΨΕΜΑΤΑ,ΛΟΥΣΟΥ ΤΗΝ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΤΩΡΑ ΦΑΕ ΚΑΙ ΨΩΜΙ ΠΑΙΔΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΚΕΡΝΑ ΚΑΙ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΟΥ,

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Kανε την συγκριση της επταετιας των {]¨πραξικοματιων¨}και την σημερινη κατασταση της μεταπολιτευσης ..με ολα οσα μαθαμε κ βρωμια ακουσαμε ...των πολιτικων Οσο για " αξεστους" της 21 απριλ. τρωμε στην μουρη τωρα την θολοκουλτουρα της εποχης!! Ασε που φαγαμε στην μαπα .τσοχα....τσουκα.........λιαπηδ.......τσεφρυ παπανδρ....κλπ!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ενας μεγαλος ΕΛΛΗΝΑΣ21 Απριλίου 2014 στις 4:10 μ.μ.

    γεια σου Γιωργο Παπαδοπουλε ΜΕΓΑΛΕ....η σημερινοι ειναι γατακια μπροστα σου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΖΗΤΩ Η 21 ΑΠΡΙΛΗ ΕΛΛΑΣ-ΕΛΛΗΝΩΝ-ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Όλους αυτούς που βρίζετε, από τον ουρανο έπεσαν; Εσείς τί κάνατε για να μην είναι;
    Αλλά όταν το μέτρο σύγκρισης(!!!) είναι η χούντα (που και εκεί οι πρόγονοί σας μάλλον τους είχαν θεόσταλτους και αυτούς, παρακολουθώντας παθητικά τους πριν ή και υποστηρίζοντάς τους), θα έλθουν ή θα παραμείνουν να μας κυβερνούν αυτοί που βρίζεις...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ΕΞΩ ΟΙ ΦΑΣΙΣΤΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ --ΟΛΟ ΤΟ ΠΟΛΙΤΙΚΟΛΑΜΟΓΙΟΚΛΕΠΤΙΚΟ ΤΟΞΟ ΠΟΥ ΣΤΗΝ ΜΑΣΑ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΡΕΚΛΑ ΤΑ ΒΡΙΣΚΟΥΝ ΜΙΑ ΧΑΡΑ.!!!ΟΛΟΙ ΤΟΥΣ ΦΕΥΓΟΥΝ ΜΕ ΓΕΜΑΤΕΣ ΤΣΕΠΕΣ.....

      Διαγραφή
    2. ναι εξω αντε καλο ταξιδι,ξερεις στην δημοκρατια αποφασιζει ο λαος ποιους θελει στην βουλη(δημοκρατη)

      Διαγραφή
    3. Ποια δημοκρατία βρε κακομοίρη;

      Διαγραφή
  7. Οι καρικατούρες της χούντας του 1967 εφάρμοσαν το "αποφασίζωμεν και διατάσσωμεν" γιατί και τότε μόνο μερικές χιλιάδες άνθρωποι -κυρίως κομμουνιστές- αντιστάθηκαν (με πολύ κόστος). Οι υπόλοιποι έκαναν "αντίσταση" του καναπέ (όπως και σήμερα) ή ακολουθούσαν το "σφάξε με αγά μου να αγιάσω"(όπως και σήμερα).
    Μετά που έπεσε η χούντα "γέμισε" η Ελλάδα ...αντισασιακούς ξαφνικά! Έτσι, που από τη μια να αναρωτιέται κανείς πώς κράτησαν εκείνοι οι γελοίοι 7 χρόνια και από την άλλη να μελαγχολεί (τουλάχιστον) γιατί όλοι "δήλωναν" αντιστασιακοί μόνο και μόνο για να καρπωθούν σύνταξη αντιστασιακού, ενώ όχι μόνο δεν είχαν κουνήσει δακτυλάκι αλλά έβριζαν ή και κατέδιδαν όσους αντιλαμβάνονταν να έχουν αντιχουντική στάση και δράση. Και σίγουρα ΔΕΝ ΠΗΡΑΝ ΣΥΝΤΑΞΗ όσοι πραγματικά αντιστάθηκαν, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων.
    Δυστυχώς, αυτή η αντιμετώπιση στα πράγματα υπάρχει και σήμερα, κατ' αναλογία εποχής και συνθηκών. Όταν η δουλοπρέπεια θεωρείται ρεαλισμός...τότε είναι φυσιολογικό να γλύφει ο ...ρεαλιστής εκεί που φτύνει και το αντίθετο, με μεγάλη ευκολία, κοντή μνήμη και περισσό θράσος του σκυφτού ανθρώπου...
    Ο φασισμός περιέχει και χρησιμοποιεί την δύναμη του φόβου και τη βία σε όλα τα επίπεδα, γιατί ΔΙΑΚΑΤΕΧΕΤΑΙ από τον φόβο. Έτσι φτάνει να φοβάται ονόματα, τραγούδια, ιδέες, ταινίες, ποιητές, μουσική... την ίδια τη ζωή.
    Όπερ έδει δείξαι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Οι όροι χρήσης που ισχύουν για τη δημοσίευση των σχολίων, έχουν ως εξής:

Κάτωθι των περισσοτέρων κειμένων του διαδικτυακού τόπου παρέχεται η δυνατότητα υποβολής σχολίων από τους χρήστες/ επισκέπτες. Η δυνατότητα αυτή είναι καταρχήν ελεύθερη. Ωστόσο, η συντακτική ομάδα δύναται να προβεί άμεσα και χωρίς καμία προηγούμενη ειδοποίηση ή αιτιολόγηση, στη διαγραφή οιουδήποτε σχολίου κρίνει ότι είναι εκτός του δεοντολογικού πλαισίου, των στόχων και των υπηρεσιών του διαδικτυακού τόπου, ειδικά δε εάν αυτό είναι υβριστικό, ειρωνικό, έχει στόχο να προσβάλλει τρίτο πρόσωπο ή την ιστοσελίδα.

Σε καμία περίπτωση ο διαχειριστής του διαδικτυακού τόπου δεν υιοθετεί, ενστερνίζεται, αποδέχεται ή εγγυάται την αλήθεια των προσωπικών σκέψεων, αντιλήψεων και πληροφοριών, οι οποίες εκφράζονται από τους επισκέπτες/χρήστες της ιστοσελίδας.

Με την αποστολή ενός σχολίου αυτόματα αποδέχεστε τους όρους χρήσης.

Η συντακτική ομάδα του Aridaia News