Δευτέρα 3 Οκτωβρίου 2022

Ηλεκτρονικές απάτες για επιδόματα: Τι πρέπει να προσέχουν οι πολίτες


Ιδιαίτερα προσεχτικοί θα πρέπει να είναι οι πολίτες για τα μηνύματα και τις κλήσεις που δέχονται για επιδόματα όπως το Power Pass ή Fuel Pass. Οι επιτήδειοι παριστάνουν τους λογιστές, εφοριακούς ή υπαλλήλους διαφόρων οργανισμών και προσπαθούν να πείσουν τα θύματά τους να δώσουν στοιχεία από τους τραπεζικούς τους λογαριασμούς.

Στο πλαίσιο αυτό η Ελληνική Ένωση Τραπεζών (ΕΕΤ), που συμμετέχει από το περασμένο έτος στην καμπάνια ενημέρωσης κατά της ηλεκτρονικής απάτης, επικαιροποίησε στην ιστοσελίδα της την ενότητα «Συχνές Ερωτήσεις και Απαντήσεις αναφορικά με τις τυπολογίες απάτης στις ηλεκτρονικές πληρωμές και επενδύσεις».

Πρόκειται για την ερώτηση που αναφέρει:

Ερώτηση: Πρόσφατα δέχομαι τηλεφωνικές κλήσεις από άγνωστους αριθμούς ή ακόμη και emails/SMS και αυτοί που επικοινωνούν μαζί μου ισχυρίζονται ότι καλούν σχετικά με επιδόματα Power Pass ή Fuel Pass ή την φορολοταρία ή για την επιστροφή φόρου, κ.λπ.. Μάλιστα ισχυρίζονται ότι είναι λογιστές ή υπάλληλοι/εκπρόσωποι της Εφορίας, του gov.gr, του ΔΕΔΔΗΕ, του ΕΦΚΑ, του ΟΠΕΚΑ, του ΟΑΕΔ, κ.λπ. και μου ζητούν διάφορα στοιχεία που σχετίζονται με τους τραπεζικούς μου λογαριασμούς. Δεν πίστεψα αυτούς που μου τηλεφώνησαν ούτε έκανα κλικ στους συνδέσμους που ήταν μέσα στα emails και στα SMS, και δεν έδωσα κανένα στοιχείο μου. Καλά έκανα;

Απάντηση: Ναι, πολύ καλά έκανες. Πρόκειται για προσπάθειες εξαπάτησης. Αν συνέχιζες θα σου ζητούσε τους κωδικούς σύνδεσής σου στο e-Banking και θα προσπαθούσε ο απατεώνας να κάνει μεταφορές χρημάτων από τους λογαριασμούς σου. Θα πρέπει να είσαι εξαιρετικά καχύποπτος και να μην αποκαλύπτεις ποτέ τους κωδικούς σου στο e-Βanking ή τα στοιχεία της κάρτας σου ή τυχόν κωδικούς μίας χρήσης (OTP).

Οι επενδύσεις με τις υψηλές αποδόσεις

Γενικότερα όπως έχει επισημανθεί στο πλαίσιο της σχετικής ενημερωτικής καμπάνιας οι απατεώνες επικεντρώνονται κυρίως σε νέους τρόπους ώστε να ξεγελάσουν και να εξαπατήσουν τους πολίτες αποσπώντας τους προσωπικά στοιχεία λογαριασμών (pin, κωδικοί πρόσβασης, κ.λπ) καθώς και σε απάτες αναφορικά με επενδυτικά προϊόντα που εξασφαλίζουν – όπως τονίζουν οι απατεώνες- υψηλές αποδόσεις.

Στο πλαίσιο αυτό ξεκίνησε στο τέλος του 2021 η εκστρατεία ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού για τις ηλεκτρονικές απάτες που με τη συνεργασία των δυνάμεων του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, της Τραπέζης της Ελλάδος, της Ελληνικής Αστυνομίας και της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών (ΕΕΤ) έχει συμβάλει καθοριστικά στην κάμψη του αριθμού περιστατικών ηλεκτρονικής απάτης για πρώτη φορά μετά από την συνεχή άνοδο που γνώρισε τους τελευταίους μήνες, γεγονός που δημιουργεί αισιοδοξία, αλλά δεν αφήνει περιθώρια εφησυχασμού.

Στην ιστοσελίδα της ΕΕΤ έχουν μεταξύ άλλων αναρτηθεί τους τελευταίους μήνες με αφορμή την τελευταία εκστρατεία ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού για θέματα κυβερνοασφάλειας, ενημερωτικά βίντεο και infographics με οδηγίες αναγνώρισης και προστασίας από διάφορους τύπους ηλεκτρονικής απάτης στον κυβερνοχώρo όπως:

- απατηλές τηλεφωνικές κλήσεις (vishing), απατηλά μηνύματα SMS (smishing), απατηλά μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (phishing),

- απάτη του CEO (CEO Fraud),

- απάτη μέσω τιμολογίων και λοιπών παραστατικών (invoice Fraud),

- απατηλές ιστοσελίδες τραπεζών (spoofed bank websites),

- απάτη μέσω διαδικτυακών ραντεβού (romance scam),

- κλοπή δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα (personal data theft),

- απάτες σχετιζόμενες με επενδύσεις (investment scams),

- απάτες σε αγορές μέσω διαδικτύου (online shopping scams),

- απάτες υποτιθέμενης τεχνικής υποστήριξης και

- απάτες μέσω αλλαγής κάρτας SIM (SIM Swapping).

Οι συναλλασσόμενοι μπορούν να δουν όλες τις σχετικές πληροφορίες και το ενημερωτικό υλικό στο www.hba.gr/News/Details/2061 καθώς και στο www.hba.gr/News/Details/1509

Επίσης μπορούν να επισκεφτούν την ενότητα «Συχνές Ερωτήσεις και Απαντήσεις αναφορικά με τις τυπολογίες απάτης στις ηλεκτρονικές πληρωμές και επενδύσεις.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Οι όροι χρήσης που ισχύουν για τη δημοσίευση των σχολίων, έχουν ως εξής:

Κάτωθι των περισσοτέρων κειμένων του διαδικτυακού τόπου παρέχεται η δυνατότητα υποβολής σχολίων από τους χρήστες/ επισκέπτες. Η δυνατότητα αυτή είναι καταρχήν ελεύθερη. Ωστόσο, η συντακτική ομάδα δύναται να προβεί άμεσα και χωρίς καμία προηγούμενη ειδοποίηση ή αιτιολόγηση, στη διαγραφή οιουδήποτε σχολίου κρίνει ότι είναι εκτός του δεοντολογικού πλαισίου, των στόχων και των υπηρεσιών του διαδικτυακού τόπου, ειδικά δε εάν αυτό είναι υβριστικό, ειρωνικό, έχει στόχο να προσβάλλει τρίτο πρόσωπο ή την ιστοσελίδα.

Σε καμία περίπτωση ο διαχειριστής του διαδικτυακού τόπου δεν υιοθετεί, ενστερνίζεται, αποδέχεται ή εγγυάται την αλήθεια των προσωπικών σκέψεων, αντιλήψεων και πληροφοριών, οι οποίες εκφράζονται από τους επισκέπτες/χρήστες της ιστοσελίδας.

Με την αποστολή ενός σχολίου αυτόματα αποδέχεστε τους όρους χρήσης.

Η συντακτική ομάδα του Aridaia News